Саопштење поводом Предлога вредновања и разврставања у платне групе и платне разреде

Саопштење поводом Предлога вредновања и разврставања у платне групе и платне разреде

Саопштење поводом Предлога вредновања и разврставања у платне групе и платне разреде

Поштовани чланови Синдиката лекара и фармацеута Србије, поштоване колеге,

Синдикат лекара и фармацеута Србије (у даљем тексту: СЛФС) сматра својом обавезом да обавести како своје чланове, тако и све лекаре, стоматологе и фармацеуте о Предлогу вредновања и разврставања у платне групе и разреде за запослене у области здравства. Пре тога желимо да направимо кратак увод о току реформе плата у јавном сектору.

     Како је на почетку најављено у свим медијима, доношење Закона о систему плата запослених у јавном сектору требало је да доведе до успостављања система плата по јасно дефинисаним начелима и принципима на јединствен и транспарентан начин за све запослене у јавном сектору.

Како би се обезбедила транспарентност и упоредивост плата, као први корак планиран је прелазак на систем јединствене основице за обрачун и исплату плата!

Следећи корак требало је да буде прерачунавање постојећих коефицијената на нову основицу, што је требало да допринесе већој транспарентности и упоредивости.

Затим је требало методологијом за разврставање радних места у платне групе и платне разреде избодовати сва радна места из Каталога радних места у јавним службама и другим организацијама у јавном сектору и доделити им одређени коефицијент. Коефицијенти за сва радна места у јавном сектору, без изузетака морали би бити транспарентни ради упоредивости.

      Само овакав систем – транспарентан и упоредив могао би довести до крајњег циља : систематског уређења система зарада запослених у јавном сектору.

Шта је до сада стварно урађено?
      Одабрана је група запослених у јавном сектору и то група која је и до сада имала најмања примања (здравство, социјална заштита, спорт, култура, туризам, службеници и намештеници у органима локалне самоуправе), док су остали у јавном сектору пронашли начин да буду изузети до даљњег (војска, полиција, правосуђе, функциоери, запослени у министарствима, државној управи, заводима ), док они који имају највеће зараде нису ни обухваћени законом (јавна предузећа и агенције).

И даље ће запослени са високом стручном спремом који обављају веома сложене послове у некиим деловима јавног сектора имати ниже плате од запослених са средњом стручном спремом који обављају далеко мање сложене послове у другим деловима јавног сектора.
И даље се нећемо моћи поредити, јер поређење би показало колико смо далеко од реформе плата у јавном сектору.
И даље ће они који имају велике плате примати исту (чак и кад им нови коефицијент буде нижи) јер им то закон гарантује, а они кој су добили повећање кроз коефицијент мораће чекати нека боља времена, да се створе финансијски услови да добију „предвиђену“ плату.
И даље постоји већи број основица и не зна се да ли и када ће бити уведена јединствена основица за све и колико ће она износити!!!

Да ли је то та најављена реформа плата ?!
      Овакав  закон и  селективна примена истог, за једне од 1. јануара 2019, за друге ко зна када, а за треће никада, је све само не реформа која уводи ред у плате запослених у јавном сектору, а сигурно ће довести до још интензивнијег одлива стручњака и дефицитарног кадра.

СЛФС ЗАХТЕВА ОДЛАГАЊЕ ПРИМЕНЕ ПОМЕНУТИХ ЗАКОНА И ОДЛАГАЊЕ УВОЂЕЊА ПЛАТНИХ РАЗРЕДА И ГРУПА СВЕ ДОК СЕ НЕ СТВОРЕ ПОТРЕБНИ УСЛОВИ ЗА ЊИХОВУ ПРИМЕНУ, ОДНОСНО ДО МОМЕНТА ДОК СВИ ЗАПОСЛЕНИ НЕ БУДУ РАЗВРСТАНИ У ПЛАТНЕ И ГРУПЕ И ПЛАТНЕ РАЗРЕДЕ ТРАНСПАРЕНТНО, ДА БИ СЕ МОГЛИ МЕЂУСОБНО УПОРЕДИТИ!

      Реформа зарада може се спровести само ако буде свеобухватна, без изузимања и селективног обухватања појединих сектора законом. Увођење платних група и платних разреда мора бити истовремено за све. Изузимање било које групе запослених представља дискриминацију и кршење основних права запослених. За спровођење реформе морају се обезбедити довољна финансијска средства. И праведна расподела истих!

      Истовремено, СЛФС је заузео став да је недопустиво да било који лекар буде испод XI платне групе, односно да у распону коефицијената од 1 до 8,35 доктор медицине / стоматолог без специјализације мора имати коефицијент од 5,5 до 6,5, а лекари / стоматолози специјалисти, субспецијалисти од 6,5 до 8,35, и то под условом да највећа плата у јавном сектору буде за оне са кофицијентом 8,35. (Постоји реална бојазан да ће се накнадно појавити радна места са коефицијентима већим од 8,35, као једина могућност да судије и неки функционери задрже садашњу плату. У овом тренутку основна плата судије најниже групе већа је од плате доктора специјалисте са највишим коефицијентом.)

      Предлог Радне групе за вредновање радних места у Каталогу радних места у јавним службама, коју је именовао Министар здравља Републике Србије је да лекар специјалиста буде у X платној групи у којој се могу наћи и они који имају стечено високо образовање у обиму од 180 ЕСПБ, по пропису који уређује високо образовање, почев од 10. септембра 2005. године, односно на студијама у трајању до три године, по пропису који је уређивао високо образовање до 10. септембра 2005. године. СЛФС сматра да се лекар специјалиста са  5 или 6 година основних студија и 3 или више година специјалистичких студија (дакле, минимум осам година образовања) никако не може сврстати у платну групу у којој се поред њега може наћи и неко ко је стекао стручност на трогодишњим студијама !!!

СЛФС је своје примедбе упутио свим надлежним институцијама, као и коморама здравствених радника.

Од Вас очекујемо да добро размислите о изнетим чињеницама, дате своје примедбе, сугестије и друге предлоге о предметном питању.

У Београду, дана 24. септембра 2018. године.
Потпредседница 
Синдиката лекара и фармацеута Србије
др Славица Софронић
 

Повезане вести

logo
СИНДИКАТ ЛЕКАРА И ФАРМАЦЕУТА СРБИЈЕ
Београд, Маглајска бр. 32/8
тел: 066/875 37 03 и 011/266 51 71

Е-пошта: sindikatlfs@gmail.com | сајт: www.sindikatlfs.rs

Архива

Назад на врх странице

error: Sadržaj je zaštićen!