Допис: Проблеми везани за ИЗИС

Допис: Проблеми везани за ИЗИС

Допис: Проблеми везани за ИЗИС

Министру здравља Асс. др Златибору Лончару, Саветнику министра дипл. инж. електротехнике Мирославу Певцу, Сектору за организацију здравствене службе: помоћнику министра Мирјани Ћирић, директору РФЗО-а др Верици Лазић и директору Сектора за здравствено осигурање и правне послове Петру Стајковићу је СЛФС 29. августа проследио допис у вези са проблемима са ИЗИС-ом који објављујемо у целости:
ПРЕДМЕТ: Проблеми везани за ИЗИС
Поштовани,
Увођењем ИЗИС-а у здравствени систем очекивали смо једноставнији, бржи, доступнији и квалитетнији систем здравствене заштите. Међутим, ситуација на терену је потпуно другачија и можемо рећи врло озбиљна јер пацијенти који имају проблеме приликом заказивања прегледа на вишем нивоу здравствене заштите, врло често због незадовољства, понашају се агресивно према својим изабраним лекарима. Конкретно, када се пацијент (осигураник) јави свом изабраном лекару, лекар је у обавези да му пружи све услуге које су предвиђене на примарном нивоу здравствене заштите и да га упути на виши ниво, уколико је то потребно. Пацијенту који се упућује на виши ниво изабрани лекар треба да пронађе термин код лекара одређене специјалности где га упућује и то не би представљало никакав проблем да постоје понуђени термини у установама секундарног и терцијарног нивоа здравствене заштите.
У већини установа највећи број специјалистичких амбуланти није формирао распоред са терминима, тако да се изабрани лекари приликом покушаја да закажу преглед у ИЗИС-у сусрећу са проблемом да не постоји нити један термин код специјалисте (кардиолога, неуролога, офтамолога, васкуларног хирурга…). У том случају, као што се може видети на порталу Мој Доктор изабрани лекар може издати упут без термина и пацијента упутити у надлежну здравствену установу, што изабрани лекари и раде. Тада настаје највећи проблем, јер те исте пацијенте враћају поново изабраним лекарима уз обавештење да је изабрани лекар дужан да им закаже преглед, и да у супротном не могу добити здравствену услугу. Пацијенти своје незадовољство исказују вербалним нападима на изабране лекаре, што нама изабраним лекарима додатно отежава посао.
Такође, морамо да укажемо на проблем да лекари са секундарног нивоа не желе да заказују своје контролне прегледе, већ упућују пацијенте изабраним лекарима, очекујући да они раде и тај посао што је недопустиво. Изабрани лекари су лекари, а не услужни сервис!
Још један од горућих проблема је непоштовање Правилника о начину и поступку остваривања права из здравственог осигурања, тачније чл. 40 наведеног правилника о чему смо већ ранијим дописима обавестили Министарство здравља.
Члан 40:
Са упутом лекару специјалисти, осигурано лице остварује право на све специјалистичко-консултативне прегледе и неопходну дијагностику који су потребни да би лекар специјалиста поставио дијагнозу, односно сачинио лекарски извештај, а који се могу пружити у тој здравственој установи, као и на контролне прегледе у року од шест месеци од дана првог јављања лекару специјалисти у тој здравственој установи.
Право на специјалистичко-консултативне прегледе и неопходну дијагностику из става 1. овог члана осигурано лице остварује на основу интерних упута лекара специјалиста по чијим захтевима се обављају специјалистичко-консултативни прегледи, односно неопходна дијагностика.
Лекар специјалиста обавезно у свом извештају из става 1. овог члана доставља изабраном лекару образложени налаз, оцену и мишљење са упутством о даљем лечењу осигураног лица.
Пацијенти се редовно враћају изабраним лекарима са извештајима у којима се од изабраног лекара тражи да напише упуте за дијагностику која је потребна да би лекар специјалиста поставио дијагнозу, односно сачинио лекарски извештај. То доводи до беспотреног малтретирања пацијената и сталног шетања на релацији примарни ниво – секундарни ниво здравствене заштите.
Из свега наведеног јасно је да су настали проблеми за које сматрамо да су решиви ако се сви потрудимо да их превазиђемо, те сматрамо да би од стране Министарства здравља било неопходно упутити допис свим директорима здравствених установа са обавештењем да су у обавези да се придржавају важећих законских прописа а у циљу што квалитетније и доступније здравствене заштите.
Наш предлог је да се у том допису конкретно наведе шта су обавезе примарног нивоа здравствене заштите а шта секундарног и терцијарног.
ПРИМЕР:
Лекари на примарном нивоу здравствене заштите у обавези су да закажу прве прегледе лекара специјалисте на секундарном и терцијарном нивоу. Уколико за одређену специјалност нема термина лекар који креира упут, пацијента упућује на специјалистичко-консултативни преглед са упутом без термина, а установа на коју је упућен дужна је да изврши специјалистичко-консултативни преглед у року од 30 дана (ЧПП са сајта Мој Доктор).
Лекар специјалистичко-консултативне службе који је утврдио потребу за даље испитивање дужан је да креира упут за консултативни или дијагностички преглед и исте закаже у ИЗИС-у. Такође, лекар специјалистичко-консултативне службе заказује контролни преглед у свом распореду за будућност, кроз опцију „Резервиши контролу“ уносећи период за који пацијент треба да дође на контролни преглед (ЧПП са сајта Мој Доктор).
Сматрамо да би оваквим дописом појаснили директорима и запосленима шта спада у чији делокруг рада, а наше пацијенте поштедели ходања на релацији од једне здравствене установе до друге и допринели побољшању квалитета здравствених услуга.
Сматрамо да само заједничким деловањем свих нас можемо постићи да ИЗИС буде нешто што ће користити и пацијентима и здравственим радницима.
Београд, 29. август 2016. године
Потпредседник СЛФС за ПЗЗ
Др Славица Софронић
спец. медицине рада
Председник
Синдиката лекара и фармацеута Србије
Др Раде Панић
спец. анестезије и реаниматологије
Допис можете преузети овде:

word4Проблеми везани за ИЗИС

 

 

 

Повезане вести

logo
СИНДИКАТ ЛЕКАРА И ФАРМАЦЕУТА СРБИЈЕ
Београд, Маглајска бр. 32/8
тел: 066/875 37 03 и 011/266 51 71

Е-пошта: sindikatlfs@gmail.com | сајт: www.sindikatlfs.rs

Архива

Назад на врх странице

error: Sadržaj je zaštićen!